ΟΙ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝExaming systems

Οι μέχρι τούδε κυβερνήσεις, δια των αρμοδίων υπουργείων, επεχείρησαν, κατά τα ειωθότα, ανατροπές και αναπροσαρμογές του εξεταστικού συστήματος καθώς και σφραγιστική τινά απόληξη ενός συστήματος ορόσημου σε επερχόμενες γενεές και βάλε.

Ποιες όμως είναι οι καθοριστικές δυνάμεις, πίσω από τις επιλογές του εκάστοτε ιθύνοντος υπουργού;

 

ΔΥΝΑΜΗ 1η   Η ΥΣΤΕΡΟΦΗΜΙΑ

Κατά τα πρότυπα της μεγάλης μεταρρύθμισης Παπανούτσου του 64 ονειρεύτηκαν, οι μέχρι τούδε υπουργοί μία νέα μεταρρύθμιση, που θα φέρει το όνομα τους όπως ο αείμνηστος Ευάγγελος.

 

ΔΥΝΑΜΗ 2η Η ΨΗΦΟΘΗΡΙΑ

Αυτό επιτυγχάνεται με ποικίλους τρόπους, όπως η επιβολή στις σχολές να δεχτούν μεγάλο πλήθος εισακτέων, το δόγμα κάθε χωριό και ΤΕΙ, κάθε κωμόπολη και ΑΕΙ το οποίο επέβαλε κάθε Μαυρογιαλούρος όλων των κομμάτων κυβερνητικών και μη, οι εγκάθετοι κομματικώς ευνοημένοι καθηγητές, βοηθοί, πρυτάνεις, άλλα μέλη ΔΕΠ κ.α.

 

ΔΥΝΑΜΗ 3η Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατά τα έτη της κρίσεως, επιδιώκεται κάθε τρόπος – κατά προτροπή και των δανειστών – ώστε να ελαχιστοποιηθεί το εκ δεκαέξ μυρίων κόστος των πανελλαδικών εξετάσεων. Ο Κ. Γαβρόγλου μάλλον ετοίμαζε σταδιακή διολίσθηση των πανελλαδικών σε ενδοσχολικές εξετάσεις με αφετηρία τις μίνι πανελλαδικές του 2020, που θα διενεργούντο ενδοσχολικά. Μετά με ελαφρά πηδηματάκια προς το σχολείο, θα εξάλειφε πλήρως τις πανελλαδικές και οι μαθητές θα βαθμολογούνταν αποκλειστικά από τις mini που πλέον θα είχαν γίνει maxi ενδοσχολικές. Το κόστος θα εκμηδενίζετο και στα πλαίσια των τυπικών υποχρεώσεων τους οι καθηγητές θα επιτηρούσαν και θα βαθμολογούσαν.

 

ΔΥΝΑΜΗ 4η Η ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ

Από την εποχή του 1999, του «κάτσε καλά Γεράσιμε» και των δίμηνων και βάλε καταλήψεων, η ΟΛΜΕ έχει αποκτήσει ένα ανακλαστικό: ‘’Μη μας φέρνετε ενδοσχολικές πανελλαδικές γιατί φοβόμαστε μη τις κάνετε εργαλείο αξιολόγησης μας’’. Να σημειώσουμε για τους νεώτερους αναγνώστες, ότι ο μακαρίτης Γεράσιμος είχε το ΄΄καταχθόνιο΄΄ σχέδιο της αξιολόγησης των καθηγητών με βάση τα επιδόσεις των μαθητών τους στις ενδοσχολικές πανελλαδικές. Έτσι, κάθε απόπειρα υποταγής στη δύναμη Νο 3 βρίσκει αντίδραση από τη δύναμη Νο 4. Τοιουτοτρόπως ειπείν, κατά τον Νεύτωνα, αυτές οι δύο αποτελούν ζεύγος δυνάμεων «Δράσις – Αντίδρασις». Θεωρητικά, θα μπορούσαμε να πούμε, ότι κάθε αναμέτρηση πλέον των νέων εξεταστικών συστημάτων γίνεται στο ρινγκ μεταξύ των Δ3 και Δ4. Ο πρόσφατος υπουργός Κ. Γαβρόγλου μάλλον είχε το καταχθόνιο σχέδιο να υποτάξει τη δύναμη Νο 4 με χαϊδευτικές μίνι πανελλαδικές στις οποίες μετά θα έλεγε: Είδατε βρε φοβιτσιάρηδες, δεν σας αξιολόγησα. Τότε όμως η συντεχνία θα απαντούσε: Καλέ μας θείο κι αν έρθουν οι άλλοι;

 

ΔΥΝΑΜΗ 5η Ο ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ

Βεβαίως, ο λαϊκισμός συγγενεύει με τη δύναμη Νο 2 «ψηφοθηρία», όμως εδώ αναλύεται αυτοτελώς. Πρώτο χαρτί στην τράπεζα και μπαλαντέρ όλων των πρόσφατων εξεταστικών είναι ο υπερπολλαπλασιασμός των φροντιστηρίων. Εδώ όμως συστηματικά, όλες οι εξουσίες ή λόγω άγνοιας αποφεύγουν την επίγνωση, ότι έχει καμιά δεκαριά χρόνια να γίνει ΑΣΕΠ, ότι κάθε χρόνο αποφοιτούν περίπου 3.800 φιλόλογοι, ότι τα τελευταία χρόνια οι εκπαιδευτικές θέσεις καλύπτονται από τους ξετρυπωμένους εκπαιδευτικούς, που την καβάτζωναν στις αποσπάσεις τους και έτσι οι εξουσίες ρίχνουν αλλού το φταίξιμο. Δεν φταίνε αυτοί που ιδρύουν νέα τμήματα μαθηματικών, φυσικών, φιλολόγων, δεν φταίνε αυτοί που δημιουργούν τμήματα άσχετα από τις τάσεις της αγοράς, φταίνε τα φροντιστήρια που πολλαπλασιάζονται. Δηλαδή οι δεκαπέντε χιλιάδες και βάλε νέοι καθηγητές που παράγονται ετησίως, θα πρέπει να έχουν λυμένο το βιοποριστικό τους από τη θεία απ΄το Σικάγο και να διαβάζουν το National Geographic υπό μορφή επιμόρφωσης για να περνάει η ώρα τους !

 

 

About the Author
Κώστας Παπαγιαννούλης


Φυσικός, Εκπαιδευτικός αναλυτής